Kajian
ke atas tokoh kesusasteraan Melayu tradisional. kajian perlu memberi penekanan
kepada latar, sumbangan, dan kepentingan tokoh-tokoh tersebut. Antara
tokoh-tokoh penting kesusasteraan Melayu tradisional yang perlu diberi
penekanan ialah:
- Tun Seri Lanang
- Hamzah Fansuri
- Bukhari al-Jauhari
- Nuruddin al-Raniri
- Sheikh Daud al-Fatani
- Raja Ali Haji
- Syed Muhammad bin Zainal Abidin
- Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani
(i)
TUN SRI LANANG
Karya
Nama
sebenarnya ialah Tun Muhamad bin Tun Ahmad. Dilahirkan di Johor. Beliau ialah
keturunan Bendahara Melaka dan Johor. Hidup pada akhir abad ke-17, anak kepada
Paduka Temenggung Ahmad. Oleh sebab itu, beliau mempunyai pengetahuan
yang luas dalam sejarah pertuanan Melaka dan Johor. Kebolehan itu mendorong
beliau mengarang. Beliau menjadi Bendahara Johor pada zaman pemerintahan Sultan
Abdul Jalil (1570-1579). Tun Sri Lanang pernah membantu Raja Abdullah
memerintah Johor setelah Sultan Alauddin Riayat Syah tidak berminat memerintah.
Raja Abdullah telah meminta beliau yang bergelar Bendahara Paduka Raja
mengarang buku Sejarah Melayu pada tahun 1612.
Pada tahun 1613, beliau telah dibawa
ke Acheh apabila Johor dikalahkan oleh Acheh. Beliau menemui Syeikh Nurudin
al-Raniri dan mengajar bahasa Melayu kepada Syeikh itu. Di Acheh juga beliau
menyambung penulisan bukunya, ‘Buku Melayu’. Hal ini ada tersebut dalam buku
‘Bustan al-Salatin’ karya Syeikh Nuruddin al-Raniri fasal 12 bab 11. Beliau
sangat meminati kitab-kitab dan buku-buku pengetahuan. Karangan beliau telah membolehkan
kita mengetahui sejarah dan budaya bangsa kita pada hari ini.
(ii)
HAMZAH FANSURI
Karya
Beliau
sangat terkenal sebagai seorang pujangga Melayu-Islam dalam zaman kegemilangan
Acheh. Beliau dilahirkan di Barus, Sumatera Utara. Beliau terkenal sebagai
seorang penyair dan ahli suluk. Beliau pernah mengunjungi negeri Pahang,
Bentan, Jawa, Siam, Mekah dan Madinah. Beliau tidak jemu-jemu mempelajari
segala ilmu. Beliau juga mengembangkan ajaran-ajaran agama dengan dibantu oleh
Syamsuddin al-Sumatera-i. Namun begitu, ajaran-ajaran suluknya ditentang hebat
oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf dari Singkel.
Segala pendapat, ajaran, dan
karangan Hamzah dikatakan membahayakan pengikut-pengikut agama Islam.
Akibatnya,Sultan Iskandar Thani memerintahkan kitab-kitab karangan Hamzah dan
Syamsuddin dibakar pada tahun 1637. Hamzah Fansuri juga terkenal sebagai
seorang penyair yang menghasilkan karya yang mengandungi kias ibarat, panduan
hidup serta teladan kepada manusia.
Hal ini boleh dilihat dalam ‘Syair Perahu’.
Beliau mengibaratkan kehidupan manusia umpama sebuah perahu. Antara syair-syair
beliau yang lain ialah ‘Syair Burung Pungguk, Syair Dagang, Syair Sidang Fakir
dan Syair Burung Pingai’. Manakala karangan beliau yang lain ialah dua buah
kitab iaitu’ Sarab al-Asyikin dan Asrar al-Ariffin fi-Bayan Ilmu al-Suluk
waI-Tauhid’. Hamzah terkenal dalam Kesusateraan Melayu Tradisional sebagai
orang yang memperkenalkan bentuk syair yang kita kenali sekarang ini. Selain
itu, beliau juga menjadi penyumbang utama dalam Sastera Kitab.
(iii)
BUKHARI AL- JAUHARI
Karya
Beliau
seorang pujangga Melayu. Hidup dalam kurun ke-17. Beliau berasal dari Johor,
tetapi menetap di Acheh pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota
Alam. Pada tahun 1603, beliau mengarang ‘Taj al-Salatin’ yang dikatakan
berdasarkan kepada beberapa buah kitab daripada bahasa Arab dan Parsi. Kitab
ini mengandungi falsafah kemanusiaan, khusus sebagai panduan kepada raja. Namun
begitu, ‘Taj al-Salatin’ sangat terkenal di Alam Melayu, dipelajari oleh
bangsawan di Solo dan Jogja serta diterjemahkan ke dalam bahasa Jawa dan
Makasar. Kitab ini sangat tinggi nilainya kerana pengaruhnya yang sangat begitu
luas.
Sebagai seorang pengarang, tidak
syak lagi bahawa beliau ialah penyumbang kepada genre ketatanegaraan yang
membolehkan kita mengetahui peraturan-peraturan yang dipakai pada zaman dahulu
untuk memerintah dan tugas serta tanggungjawab semua pihak yang mendiami
sesebuah negeri.
(iv)
NURUDDIN AL-RANIRI
Karya
Nama
sebenarnya ialah Syeikh Nuruddin bin Ali al-Raniri. Beliau berasal daripada
Render, berhampiran bandar Sirat dalam daerah Gujerat, India. Beliau pernah
mempelajari bahasa Melayu daripada seorang Jawa ketika berada di Mekah dan
mendalaminya daripada ajaran Tun Sri Lanang. Beliau seorang pengarang yang
banyak menghasilkan karya-karya dan memetik serta menterjemah karangan-karangan
daripada bahasa Arab dan Parsi. Beliau sangat disayangi Sultan Acheh. Atas
perintah Sultan Iskandar Thani, beliau mengarang ‘Bustan al-Salatin’ (Taman
Raja-raja) pada tahun 1638. Sebelum itu, beliau telah mengarang kitab
al-Mustaqin (1628). Beliau juga telah menterjemahkan ‘Kitab Syarah al-Akaid
al-Nasafiya’ ke dalam bahasa Melayu daripada bahasa Arab dengan namanya ‘Durrat
al-Faraid Bisyarah al-Akaid’.
Beliau menentang hebat ilmu suluk
yang dikembangkan oleh Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumatera-i. Untuk itu,
beliau mengarang kitab ‘Tabyan fi Makrifat al-Adyan’ (1664) yang mengandungi
tentangan terhadap ajaran suluk itu. Ada beberapa buah lagi kitab yang
dikarangnya iaitu ‘Asrar al-Insan fi Makrifat al-Roh wal-Rahman’ (1640), ‘Kitab
Akhbar al-Akhirat’(1642) dan ‘Jawahir al-Ulum fi Kasyf al-Maklum’ (1642).
Sebagai seorang ulamak yang disayangi
sultan dan keluarganya, beliau mempunyai pengaruh yang sangat besar di kalangan
pemerintah sehingga penentangannya terhadap Hamzah Fansuri dan Syamsuddin
disokong sultan dan para pembesar lainnya. Beliau merupakan penyumbang utama
dalam bidang keagamaan dan juga kitab ketatanegaraan. Sumbangan beliau
memberikan pengetahuan, petunjuk dan panduan kepada rakyat serta pemerintah.
(v)
SYEIKH DAUD AL-FATANI
Gambar
Nama
sebenar beliau Syeikh Daud ibn Abdullah. Lahir di Krisik, Patani, Selatan Thai
pada awal abad ke-18. Beliau pernah belajar selama 30 tahun di Mekah dan 5
tahun di Madinah. Beliau terkenal sebagai ulamak yang banyak mengarang
buku-buku agama di samping berdakwah menerusi buku-buku karangannya di seluruh
Alam Melayu.
Di samping itu,beliau mempunyai
pengikut dan anak muridnya di seluruh Alam Melayu termasuk raja-raja dan
pembesar seperti Sultan Safuddin, Raja Sambas. Antara karangan-karangan beliau
yang terkenal ialah ‘Kifyatul Muhtaj’ (Hikayat Mikraj al-Nabi), ‘Al-Dhur
al-Thamin’ (membicarakan tentang pengikut Islam), ‘Ghayatul takrib’
(membicarakan hukum faraid), ‘Minhaj al-Abidin’ dan ‘Furu al-Masa’il waUsul
al-Masa’il. Berpandukan hasil-hasil karya beliau, kita dapat menggolongkan
Syeikh Daud sebagai ulamak dan pengarang sastera kitab yang gigih dan
berpengaruh di Alam Melayu.
(vi)
RAJA ALI HAJI
Gambar
Beliau
dilahirkan di Pulau Penyengat, Riau. Berketurunan pembesar Bugis. Datuknya Raja
Haji, seorang pahlawan yang menjadi Yamtuan Muda Johor pada tahun 1777.
Manakala ayahnya Raja Ahmad ialah pembesar Riau yang pernah dihantar berunding
dengan Belanda di Jawa. Beliau pernah mengikut ayahnya menunaikan haji ke Mekah
dan menuntut ilmu ke sana. Sekembalinya ke Riau, beliau bertugas sebagai
penasihat dan guru kepada Raja Ali, Yamtuan Muda Johor ketika itu. Beliau
terkenal sebagai ahli bahasa dan menulis buku tatabahasa Melayu iaitu ‘Bustan
al-Katibin’ (Taman Pujangga) pada tahun 1857. Usaha beliau mendapat sanjungan
kerana penyusunannya membantu menambah buku tatabahasa Melayu. Beliau juga
mengarang sebuah kamus yang bernama ‘Kitab Pengetahuan Bahasa’ tetapi karyanya
yang paling terkenal ialah ‘Tuhfat al-Nafis’ yang dikarangnya pada tahun 1865
di Pulau Penyengat, Riau yang menjadi pusat pemerintahan Empayar Johor-Riau.
Karya yang berbentuk Sastera Sejarah
ini amat berbeza dengan karya yang sama denganya. Sungguhpun masih terdapat
mitos dan lagenda di dalamnya, tetapi tarikh-tarikh telah diberikan kepada
peristiwa-peristiwa yang berlaku, tidak seperti dalam ‘Sejarah Melayu’ dan ‘
Hikayat Raja-raja Pasai’. Karya-karya beliau yang lain ialah ‘Syair Abdul
Muluk, Syair Suluh Pegawai, Syair Siti Sianah, Gurindam Dua Belas dan
Syair Sinar Gemala Mastika Alam’. Oleh itu, kita boleh menganggap beliau
sebagai seorang pengarang yang prolifik pada zamannya. Beliau bukan sahaja
menyumbang kepada bidang kesusasteraan tetapi juga sejarah dan bahasa.
(vii)
SYED MUHAMMAD BIN ZAINAL ABIDIN
Karya Kanz al-Ula
Beliau
terkenal dengan gelaran Tuk Ku Tuan Besar di Terengganu. Dilahirkn pada tahun
1795. Mendapat pendidikan langsung daripada bapanya dan seorang guru agama
bernama Syeikh Abdul Kasir bin Abdul Rahim juga seorang ulamak dan mufti zaman
pemerintahan Sultan Baginda Omar di Bulat Bayas. Beliau juga pernah berguru
dengan Syeikh Wan Abdullah bin Muhammad Amin juga ulamak terkenal dan guru
kepada Sultan zainal Abidin III. Seterusnya beliau pergi ke Mekah mempelajari
ilmu fiqh, usuluddin, tasawuf di samping ilmu bahasa dan ilmu sastera (ilmu
balaghah, arud dan qafiah). Hasilnya beliau sangat berminat dengan sastera.
Antara karya-karya beliau dalam
bentuk puisi nazam ialah ‘Kanz al-Ula, Sirat al-Nabawiyah, Jawahir al-Saniyyah,
Al-Durrat al-Fakhirat dan Tahliyat al-Wildan. Beliau juga menghasilkan beberapa
karya tentang akidah dan fiqh. Beliau merupakan ahli agama dan sastera yang
terkenal di Pantai Timur Semenanjung Malaysia suatu ketika dulu.
(viii)
SYEIKH AHMAD BIN MUHAMMAD ZAIN AL-FATANI
Karya ‘Kitab Hadiqat al-Azhar wa al-Rayahin’
Nama
sebenar beliau ialah Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain bin Mustafa. Lahir di
Patani dalam tahun 1856. Mendapat pendidikan agama di tempat kelahirannya di
Mekah dan di Mesir. Beliau bukan sahaja mempelajari ilmu usuluddin, fiqh,
tauhid, hadis, tafsir, nahu dan saraf malahan sangat cenderung kepada mata
pelajaran sains dan sastera.
Di samping itu, beliau meminati ilmu
perubatan. Beliau telah menghasilkan beberapa buah karya dalam beberapa bidang
ilmu. Hasil tulisannya terdapat 10 buah buku dalam bahasa Melayu dan 13 buah
buku dalam bahasa Arab. Karangan-karangannya meliputi bidang-bidang usuluddin,
fiqh, tasawuf, sejarah, sains, bahasa, sastera dan perubatan. Peluang bertugas
di pencetakkan semasa di Mekah dan di Mesir membolehkannya mengarang kitab dan
menerbitkannya. Antara karangan beliau yang terkemuka ialah ‘Kitab Hadiqat
al-Azhar wa al-Rayahin’ yang memuatkan segala bidang ilmu. Oleh itu, beliau
dapat dianggap sebagai tokoh pengarang yang serba boleh dalam Kesusasteraan
Melayu Tradisional.
tokoh2x yang disebutkan di atas sememangnya merupakan tokoh yang terkenal dalam dunia karya agung melayu..terima kasih atas perkongsian
ReplyDeletebetul tu...peranan dan jasa mereka dlm memartabatkan dunia melayu di mata dunia adalah satu usaha yg hrus kita bnggakn...
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian yang amat bermanfaat ini....:)
ReplyDeletesama2...trima kasih sbb kunjungi blog ni...
ReplyDelete