Ulasan


Falsafah dalam Karya Agung
Dalam penghasilan sesebuah karya tidak lengkap sekiranya pengarang tersebut tidak memuatkan falsafah-falsafah yang bersesuaian dengan penceritaan sesebuah karya. Bagi hikayat Abdullah terdapat lima falsafah yang dikemukakan iaitu ketuhanan, keadilan, kebenaran dan keindahan.

·        Falsafah Ketuhanan
Falsafah ketuhanan yang dikemukan adalah mengenai kebencian karut dan tahyul masyarakat Melayu yang  membelakangkan kuasa Allah S.W.T . Abdullah berfikiran rasional dan realistik dan tidak mempercayai bomoh, dukun dan pawang.

·        Falsafah Keadilan
Falsafah keadilan yang dikemukan adalah berkaitan dengan kes Syed Yasin, kes kezaliman Sultan, keadilan Farquha yang sedia membantu golongan  bawahan yang kesusahan.

·        Falsafah Kebenaran
Munsyi Abdullah menyatakan perkara kebenaran dalam hikayatnya. Perkara yang diceritakan  merupakan sesuatu yang betul-betul berlaku dan diamalkan sehingga ke hari ini seperti kepercayaan tahyul oleh masyarakat Melayu.

·        Falsafah Keindahan
Keindahan yang dimaksudkan dari segi bahasa, adat dan pemikiran yang diutarakan dalam hikayat. Hikayat Abdullah membawa perubahan tema, plot, dan jalan cerita seperti  karya-karya yang ditulis dalam zamannya.


Membuat Analisis Kritis dan Mereviu Sebuah Karya Agung

Sulalatus Salatin yang juga dikenali sebagai Sejarah Melayu merupakan kitab hasil kepengarangan Tun Sri Lanang. Karya ini menceritakan zaman kesultanan Melayu melaka yang dikatakan dibawa dari Goa. Goa yang selama ini dianggap di India, sebenarnya merupakan suatu tempat yang terletak di Sulawesi Indonesia. Karya ini telah dikarang oleh Tun Sri Lanang ketika beliau menjadi Bendahara Paduka Johor antara tahun 1580 hingga 1615. Tun Sri Lanang telah dilahirkan di Bukit Seluyut, Johor pada tahun 1565.

Sulalatus Salatin mengandungi 15 bab. Permulaan bab dibincangkan dengan jurai keturunan raja Melaka sehingga pembentukan Melaka ataupun sesudah pembukaan Melaka. Pembahagian perbincangan Sulalatus Salatin terbahagi kepada 2 bahagian ,iaitu sebelum pembukaan kota Melaka (mengandungi 4 bab) dan selepas pembukaan kota Melaka (mengandungi 11 bab).

Karya Sejarah Melayu ini mempunyai banyak versi. Namun, tidak diberitahu secara jelas versi kitab yang dirujuk mereka untuk pembentangan pada hari tersebut. Tiada dijelaskan juga mengenai perbezaan – perbezaan antara versi Kitab Sejarah Melayu yang lain. Berdasarkan pembentangan yang lalu, dapat saya rumuskan bahawa karya agung ini mengutarakan pelbagai falsafah dan etika di dalamnya. Terdapat  tujuh falsafah, iaitu ketaatan kepada pemerintah, keadilan, waad, nilai dan etika, adat, keberanian, dan kekuasaan.

Dalam karya ini, falsafah ketaatan dirujuk kepada beberapa orang tokoh yang disebut dalam karya ini, antaranya ialah Demang Lebar Daun, Hang Tuah, Bendahara Paduka Raja, Hang Nadim dan Bendahara Seri Maharaja. Demang Lebar Daun seorang yang taat apabila membenarkan puterinya berkahwin dengan Seri Tribuana. Hang Tuah pula terlalu taat kepada sultan sehinggakan rela menerima hukuman bunuh dari sultan setelah difitnah berkelakuan sumbang dengan dayang. Hang Tuah rela dihukum biarpun beliau tidak bersalah.

Baginda Paduka Raja dikatakan taat kepada sultan apabila akur dan tidak memprotes apabila anaknya, Tun Besar dibunuh oleh anak sultan apabila bola sepak raganya terkena destar anakanda sultan lalu terjatuh ke tanah. Berpegang kepada prinsip “adat Melayu tidak perbah derhaka” maka Baginda Paduka Raja menerima perkara tersebut meskipun anaknya mati dibunuh.

Kesimpulan yang dapat dibuat dari falsafah ketaatan ini, konsep ketaatan yang diamalkan terlalu keterlaluan dan terlalu mengagung – agungkan sultan biarpun tindakan sultan tersebut adalah salah dan melampau. Namun, kami berasa agak keliru kerana Baginda Seri Maharaja dikatakan seorang yang taat kepada sultan. Hal ini kerana, keengganan beliau mempersembahkan puterinya kepada Sultan Mahmud telah menunjukkan ciri penderhakaan kepada sultan. Bendahara Seri Maharaja berpeluang untuk membantah hukuman bunuh yang dijatuhkan ke atas beliau sekeluarga. Beliau ketika itu dalam posisi sangat kukuh dari segi politik dan ekonomi sebaliknya beliau melarang para pengikutnya daripada memberontak. Mungkin peristiwa ini menabalkan beliau sebagai seorang yang taat kepada sultan.

Falsafah kedua yang dibentangkan adalah Waad. Waad merupakan kontrak sosial di antara Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba. Jika waad ini dilanggar, maka pelbagai bencana akan menimpa seperti menghidapi penyakit kerdal. Oleh itu, wujudnya perkara tulah dan daulat. Saya melihat waad ini sebagai suatu kontrak atau perjanjian di antara golongan pemerintah dan rakyat. Terkandung pelbagai perjanjian yang bertimbal balik. Contohnya, rakyat tidak boleh menderhaka kepada raja dan raja juga tidak boleh menzalimi rakyat. Rakyat tidak boleh menderhaka dan perlu taat kepada raja. Perjanjian ini dapat membuatkan rakyat tunduk patuh kepada raja da sekiranya tidak patuh, mereka akan ditimpa bencana.

Falsafah ketiga yang diutarakan ialah falsafah keadilan. Contohnya, Sultan Muzaffar Syah wujudkan undang – undang untuk mengelakkan menteri melakukan kesilapan. Ganjaran kepada kesilapan adalah hukuman. Dalam kitab ini, tidak banyak yang ditonjolkan mengenai sikap raja yang adil. Ketidakadilan raja juga dengan beraninya ditonjolkan oleh Tun Sri Lanang. Beliau patut dipuji kerana tidak hanya menceritakan kebaikan sahaja, malah turut menceritakan kezaliman raja terhadap rakyat dan pembesar – pembesarnya. Terdapat banyak peristiwa yang mempamerkan ketidakadilan raja.

Falsafah keempat yang ditonjolkan telah dalam pembentangan adalah falsafah adat. Adat merupakan peraturan yang diamalkan sejak turun – temurun. Adat perlu dipatuhi. Dalam Kitab ini terdapat banyak adat Melayu yang diamalkan oleh golongan diraja dan golongan rakyat. Ada antaranya masih digunapakai dan ada juga di antaranya diubahsuai supaya sesuai dengan peredaran masa.

Falsafah kelima yang ditunjukkan adalah falsafah kekuasaan. Kitab ini terlalu banyak menceritakan kekuasaan  raja. Raja sangat berpengaruh dari segala sudut. Raja berkuasa menitahkan apa sahaja kepada rakyat da rakyat perlu menunaikannya jika tidak mahu dihukum. Saya melihat, kuasa raja sebagai kuasa mutlak terlalu banyak menindas golongan rakyat. Kandungan kitab ini mempamerkan sikap raja yang kejam dan sanggup berbuat apa sahaja demi mendapatkan sesuatu. Raja pada zaman dahulu terlalu berkuasa sehingga bertindak zalim di luar batas kemanusiaan. Justeru, tidak hairanlah mengapa rakyat begitu patuh kepada raja biarpun diperlakukan dengan buruk rupa.

Falsafah keenam yang ditonjolkan dalam pembentangan ialah keberanian. Keberanian raja merujuk kepada keberaniannya menjajah da mentakluk negeri lain untuk meluaskan pengaruh jajahannya. Dalam kitab ini, turut diceritakan mengenai sikap keberanian yang ditonjolkan oleh golongan rakyat biasa seperti badang. Kitab ini banyak menonjolkan ketokohan keberanian Hang Tuah. Hang Tuah digambarkan sebagai seseorang yang sangat hebat. Perkara ini seperti sengaja ditonjolkan untuk menunjukkan kehebatan orang Melayu pada waktu tersebut.

Falsafah ketujuh yang ditonjolkan ketika pembentangan adalah nilai dan etika. Etika dan nilai yang digarap dalam kitab ini diwarisi rakyat. Selain itu, kitab ini juga menggariskan tugas – tugas raja dan pembesar dan peranan – peranan rakyat. Raja juga sebagai bayangan tuhan atau payung kepada rakyat. Justeru, taat dan setia perlu ditumpahkan kepada raja sepenuhnya.

Kesimpulannya, secara keseluruhan dapat dilihat betapa karya agung ini bersifat sejagat dan menyeluruh. Namun, terdapat unsur – unsur mitos yang seakan – akan tidak masuk akal di dalam kitab ini. Kekuasaan yang ditonjolkan oleh raja secara melampau dan juga kezaliman raja menunjukkan betapa tidak adilnya raja pada suatu ketika dahulu. Dalam kitab ini juga ditonjolkan secara melampau ketaatan kepada raja. Justeru, pepatah “ adat Melayu tidak menderhaka’ begitu terserap dalam masyarakat Melayu pada suatu ketika dahulu.











2 comments:

  1. erm...msyrkt dlu2 mmg btul2 taat kpd pmerintah shingga snggup memejamkn mata apbla mlihat anak sndiri dibunuh oleh pemerintah d sbbkn tlh mlakukan ksalahan yg kcil...krn mreka bgitu teguh dgn kprcayaan pntang melayu drhaka pd raja...relevankah lg sikap sbegitu pd zmn skrg..?

    ReplyDelete
  2. pd pndpt kami, msyrkt dahulu mmg brpegang teguh dgn pepatah, 'biar mati anak, jgn mati adat'...wlau bgaimnpun, sikap terlalu mngagungkn pmerintah shngga snggup khilangan ank sdiri x relevan d amlkn pd zmn skrg...itu pndpt kamilah,..

    ReplyDelete